MANUSIA SETENGAH DEWA

Iwan Fals satu nama yang aku kenali sekitar awal 80an. Kawan aku JoeKid dari kumpulan Carburator Dung memberi aku kaset cetak rompak...dan ketika itu aku bayangkan 'pink floyd' atau 'Bob Dylan' Indonesia sedang bernyanyi.'Puing' dan 'Sumbang' adalah lagu favorite aku ketika itu. Hingga sekarang Iwan Fals tetap tetap no. 1 yang tiada tandingan. Kenangan di rumah 'Mok Long' membuat aku tersenyum.

Dalam kemelut ekonomi,kemelut politik dan kemelut peribadi pemimpin,aku rasa lagu Iwan Fals dibawah relevan dengan keadaan kini....sebelum terlupa,hey Joe! tahniah dgn 'Mari nyanyi menjilat'.

Carburator Dung....jangan tak jilat beb!

Manusia Setengah Dewa:
Wahai Presiden kami yang baru (tukar: Wahai Pak Lah Perdana Menteri kami)
Kamu harus dengar suara ini
Suara yang keluar dari dalam gua
Gua yang penuh lumut kebosanan

Walau hidup adalah permainan
Walau hidup adalah hiburan
Tetapi kami tidak mau dipermainkan
Dan kami juga bukan hiburan

Turunkan harga secepat nya
Berikan kami pekerjaan
Pasti ku angkat engkau
Menjadi manusia setengah dewa

Masalah moral masalah akhlak
Biar kami cari sendiri
Urus saja moral mu urus saja akhlak mu
Peraturan yang sihat yang kami mahu

Tegak kan hukum setegak tegak nya
Adil dan tegas tak pandang bulu
Pasti ku angkat engkau
Menjadi manusia setengah dewa

Wahai Presiden kami yang baru
Kamu harus dengar suara ini

Popular posts from this blog

KITAB BARENCONG BHG 11

SHAMSUDDIN PASAI

KITAB BARENCONG BHG 3