Kitab Martabat 7 Bah. 2

 Kitab Martabat 7 II

Ketahui olehmu hai tholib bahawasanya yang kita ini tatkala dalam otak bapa kita Maa Al Hayawaata ماء الحيواة namanya dan tatkala dalam tubuh Hamalaha حمله (Hamalah) namanya dan tatkala turun kepada qalam Manaya مني (Mani) namanya.
Kata setengah arif ba Allaha adapun yang kita ini tatkala pada hati Saro Al Qodayama سر القديم (Sir Al Qadim) namanya dan tatkala pada ubun2 Baharo Al Nawaro بحر النور (Bahar Al Nur) namanya dan tatkala lengkap rahsia pada segala tubuh laut Zholamata ظلمات (Zholamat) namanya. Dan tatkala pada zakar Manaya مني (Mani) namanya.
Kata setengah arif Ba Allaha segala2 qadim martabatnya Laa Taa’yana لا تعين dan tatkala lengkap pada segala sifat Taa’yana Awala تعين اول namanya dan tatkala pada A’yana Ajasaama Taa’yana Tsaanaya اجسام تعين ثاني namanya.
Kata setengah arif Ba Allaha tatkala pada Saro Ahadayata احدية martabatnya ia hakikat Allaha Taa’alaya Fa Hawa فهو martabatnya zat Allaha Taa’alaya dan tatkala pada qalbi Nawaroanaya Wahadata نوراني وحدة (Nurani Wahadat) martabatnya ia martabat Al Sifat Allaha ia hakikat nabi Mahamada Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama dan tatkala lengkap berahi pada tujuh (7) sifat dan Asama Waahadayata اسم واحدية (Asma Wahadiat) martabatnya martabat Asma Allaha Taa’alaya ia, Asma Al Insan Fa Hawa فهو nabi Adam A’layaha Al Salaama.
Kata ini terlalu musykil pada orang yang dungu hanya yang tiada musykil itu pada orang yang Kamil Mukamil jua. Hanya khidmat jua kepada guru yang bijaksana jangan taksir dari kata ini bathin segala wali Allaha A’laya Hama Al Salaama dan nabi Sholaya Allaha A’layaha Wa Salama.
Kata setengah arif Ba Allaha yang berahi itu tatkala pada hati kita maka di namai oleh arif Ba Allaha itulah hakikat Insan dan tatkala pada zikir berahi itu alam Arwah namanya dan tatkala sampai kepada rahim alam Misal namanya Wa Allaha Ba Allaha و الله باللهdengan kerana Allaha inilah kata yang amat sukar di bicarakan oleh segala mabatadaya مبتدي.
Kata setengah arif Ba Allaha yang mani apabila sampai kepada rahim sekadar tujuh (7) hari Nathofata نطفة (Nutfah) namanya dan apabila sampai tengah dua puluh (20) hari A’laqota علقة (A’laqah) namanya dan apabila sampai kepada dua puluh tujuh (27) hari Mazhofata مظفة (Mazhofah) namanya dan apabila sampai kepada empat puluh (40) hari Hayawala هيول (Haiwal) namanya.
Pada masa itu lengkaplah segala sifatnya dan pada ketika itulah ruhnya Nabaataya نباتي (Nabati) maka apabila sampai sembilan puluh hari (90) dalam kandungan ibunya tubuhnya Jasamaanaya جسماني (Jasmani) dan ruhnya Hawaanaya حواني (Haiwani).
Pada ketika itu jadilah uratnya dan segala tulangnya dan segala rambutnya dan apabila datang sembilan bulan (9) atau lebih atau kurang maka keluarlah ia maka Anasaana انسان (Insan) lah namanya. Maka nyatalah ruh Adhoafaya اضافي (Adhofi) dengan isyarat guru jua. Kata ini tiada jadi dengan melihat surat ini Maa A’lama ما علم.
Ketahui olehmu hai orang yang mengenal, adapun di luar perut ibunya pangkat ruhnya pertama Jasada جسد(Jasad), kedua ruh Khoyaanaya خياني (Khoyani), ketiga ruh A’qolaya عقلي (Aqli), keempat ruh Fakaro فكر (Fikir), kelima ruh Hawaanaya Naathoqo حواني ناطق (Haiwani Nathoqo), keenam ruh Al Qodawasa القدوس (Al Qudus) namanya. Maka segala martabat yang tersebut itu sekelian martabat wujud Allaha.
Bermula hakikat syarat mengetahui jalan menilik kepada hati kita dengan tujuh (7) syarat.
Pertama menilik kepada Maidah cahayanya hitam, kedua menilik kepada limpa cahayanya lembayung. Ketiga menilik kepada buah hati cahayanya putih hijau. Keempat menilik kepada paru2 cahayanya merah bercampur kuning. Kelima menilik kepada hati tebal cahayanya merah bercampur hitam. Keenam menilik kepada pahit cahayanya hijau bercampur kuning. Ketujuh menilik kepada jantung cahayanya kuning bercampur merah dan putih cahayanya kuning campur merah dan putih.
Cahayanya yang putih itu warna perak itulah cahayanya mahligai kita tempat tajali Allaha di dalam rahsia. Yang di dalam rahsia itu cahayanya ruh ruhani di luar mahligai lima ratus (500) banyaknya seperti kilat terkelib2 dan ruh Rahman akan pemegang di bahu kita cahayanya putih seperti besi kersani dan ruh Jasmani pengerat dua kali kita cahayanya seperti embun di hujung rumput. Dan semuanya cahaya terhimpunlah ia kepada bukit Thursina sekelian.
Maka kemudian kita pandang kepada pintu Arash maka kita pandang urangan mata kiri maka nyatalah cahaya diri kita. Dan kita pandang kepada mata kanan kita maka nyatalah cahaya seperti matahari itulah cahaya nur Mahamada yang sangat maha indah. Maka kita pandang isim masyrik antara dua kening kita yakni tempat pertemuan hamba dengan tuhan.
Cahayanya seperti Alif berbetulan cahaya ke Arash Allaha itulah cahaya Nur Allaha yang sangat cemerlang lagi sangat terbenderang maha indah jadi hairan dan dahsyatlah siapa memandang dia. Oleh segala tholib al haq jadi hairanlah dan dahsyatlah kita sebab mabuk dan fana ialah pekerjaan segala ahli Allaha yang Kamil Mukamil masuk di dalam cahaya yang maha indah Wa Ba Allaha Al Tawafayaqo و بالله التوفيق.
Qoala A’bada Al Qoadaro Rohamata Al Laha Taa’alaya Ana Ghoayata Al Wajawaa’ Lakala Laya Al Haqo Tsama Nazhorota La A’rosha Al Laha Faya Al Lawaha Nazhorota قال عبد القادر رحمة الله تعالي ان غاية الوجوع لكل لي الحق ثم نظرة لعرش الله في اللوح نظرة maka telah berkata A’bada Al Qodir Jailani di pelihara Allaha Taa’alaya dan bahawasanya memandang kesudahan pandang kepada segala wujud kembalilah segala perkara yang ada berwujud itu kepada wujud yang sebenar.
Maka melihat kepada Luh Mahfuz berbagai bagai di lihat dalamnya kenyataan Allaha Sabahaanaha Wa Taa’alaya dengan berahinya dan mabuknya. Demikianlah hal saidi A’bada Al Qodir masyahadahnya dan maroqobahnya dan maqobalahnya dan tawajuhnya.
Dan lagi kata wali Allaha Abana A’robaya ابن عربي (Ibnu Arabi) telah kembalilah pengenalku dan ilmuku dan gerak dan diam tiada lain melainkan Allaha jua sebenarnya wujud yakni tatkala thomasa dan mahu tetapi kata demikian itu pada ibadat tiada harus berkata tatkala ingat akan dirinya.
Kitab Martabat 7 di Leiden University Libraries
Transliterasi Jawi Arab ke Rumi oleh محمد المهدي Mahamada Al Mahadaya

Popular posts from this blog

KITAB BARENCONG 1 DATU SANGGUL

RATIB AL-AYDRUS

KITAB BARENCONG BHG 11