Thursday, November 25, 2010

JALAN BERAMAL DENGAN NUR

Sambungan dari posting lepas yang bertajuk NUR.
Jalan beramal yang terkandung didalam kitab Tokku Paloh ini juga terdapat didalam Kitab Mat Kilau dibawah tajuk yang pertama di muka surat 1 didalam kitab itu iaitu 'Salinan daripada wali Allah'. Diketahui Pahlawan-pahlawan Pahang pernah berguru dengan Tokku Paloh ketika berlindung dari buruan Inggeris.



















Salinan dari Kitab Mat Kilau

Jalan beramal :
1- Nazar didalam batin (fuad) huruf khalimah Allah dengan kedudukan huruf Alif disebelah kanan kita dahulu kemudian dituruti dengan huruf Lam, Lam, Ha' dan sabdu dan fatah.

2- Huruf khalimah Allah hendaklah nampak betul-betul dan berwarna kuning berkilat atau merah berkilat atau putih berkilat.

3- Cahaya terang bersinar-sinar daripada huruf khalimah Allah memancar-mancar seperti warna emas baru disempuh atau merah matahari pagi baru keluar atau cahaya bulan atau cahaya embun air.

4- Cerahnya atau terangnya cahaya gilang gemilang itu melimpah dan bersebati dengan badan kita.

5- Cahaya daripada huruf fatah diatas dan sabdu didalam fuad itu memancar keluar antara dua kening.

6- Jika nyata terang benderang segala nazar tersebut dari 1 sampai 5. Maka sempurnalah diri dan jasad kita tiada malang menimpa kita pada hari itu atau malam itu dan bolehlah kita berjalan kemana-mana.

7- Amalan ini hendaklah diamalkan setiap hari dan setiap malam supaya tidak binasa jasad kita.

8- Setelah kita amal dengan lazim (selalu) tiba-tiba kita tidak nampak huruf khalimah Allah itu kurang satu, dua atau tiga. Maka hendaklah kita berhenti jangan pergi berjalan kerana mungkin binasa akan menimpa.

9- Jika kelima-lima huruf khalimah Allah itu tidak nampak sama sekali, janganlah kita berjalan. Kalau berjalan juga, ia akan mati. Kalau duduk pun akan mati pada malam atau hari itu.

10- Jika huruf khalimah Allah itu cahayanya hitam semuanya maka akan mati juga pada siang atau malam itu.

11- Sebelum kita berjalan (***berjalan dalam loghat terengganu bermaksud keluar dari rumah) hendaklah kita bersiap memakai pakaian, kain, baju, seluar dan senjata kita. Kemudian kita nazarkan atau kita gambarkan diri kita seperti tubuh kita dengan pakaian dan kita nazarkan huruf khalimah Allah seperti kenyataan yang tersebut diatas tadi yakni huruf khalimah Allah yang bercahaya dan cerahnya meliputi jasad kita. Setelah nyata sekalian itu barulah kita pergi berjalan.

Bersambung