Tuesday, June 3, 2008

DIRI MU PEREMPUAN

Firman Allah 30:21 dimana Allah diriwayat kan berfirman kepada Adam : "Aku mengumpul kan kemurahan Ku dalam pengantin perempuan Hawa untuk mu, dan wahai Adam, tidak ada kemurahan yang lebih baik daripada seorang isteri yang solehah"

Bagi Ibn Arabi, segala sesuatu yang mentransformasi kan adalah si ayah(lelaki), dan yang ditransformasikan adalah ibu (perempuan) dan tindakan transformasi adalah persetubuhan.

Sabda Nabi SAWW "banyak terjadi seorang perempuan mengalahkan kecerdasan (inteligensi), ia tiba-tiba berubah dari kritisme menjadi pujian atas perempuan". Sabda Nabi SAWW juga "ketika mencium isteri adalah seperti mencium pillar kaabah"

Mawlana Jalaluddin Rumi berkata tentang keindahan rahsia perempuan : Ia adalah satu cahaya Allah, ia bukanlah 'sang kekasih'..ia adalah seorang pencipta-orang hampir mengatakan : ia tidak tercipta!

Ibn Arabi mengakui perempuan berada pada tahap tertinggi dalam hirarki mistik. Kata zat,nafs dan esensi bersifat feminin...sehingga aspek feminin esensi Allah diturunkan dan diungkap dalam diri perempuan. Ibn AlFaridh juga memberi anugerah tertinggi kepada perempuan didalam sajak-sajak nya.